Na początku roku wiele osób obejmuje wyzwanie, aby schudnąć lub zmienić swoje nawyki żywieniowe. Pomocna może być w tym nowa książka Leanne Cooper – „Jedz inaczej. Dlaczego jemy to, co jemy„. Autorka łącząc swoje doświadczenie z dietetyki i psychologii przedstawia jaki wpływ ma na nas sposób odżywiania.
Książka „Jedz inaczej. Dlaczego jemy to, co jemy” to poradnik, w którym autorka prowadzi nas krok po kroku. Obnaża nasze nawyki, a także zaleca ćwiczenia, dzięki którym możemy je świadomie zmienić. Autorka uczy świadomie jeść, przedstawiając fakty, powołując się na badania. Pokazuje, w jaki sposób liczba osób przy stole wpływa na ilość, jaką jemy, jakie znaczenie ma ilość porcji na talerzu czy czas trwania posiłku. Dzięki tej wiedzy możemy świadomie dobierać czynniki, które w naturalny sposób uchronią nas od jedzenia dużych ilości. Autorka wprost podsuwa kilka strategii, które pozwolą uniknąć bezmyślne jedzenie.
Ale nie tylko o tym jest ta książka. Wiele uwagi autorka poświęca nagrodom i karom. Pokazuje, jaki w przyszłości odniesiemy skutek (mizerny), gdy będziemy nagradzać dziecko za zjedzenie danej rzeczy.
Ta książka nie jest o dietach. Pokazuje, jak zdrowo się odżywiać i dlaczego ważna jest zbilansowana dieta, nie koncentrująca się na ograniczonych składnikach czy wartościach odżywczych, z dużym naciskiem na nieprzetworzone produkty. To książka o mechanizmach, które nami rządzą, na które możemy mieć świadomy wpływ. To książka o psychologii jedzenia.
Dużą uwagę autorka skupia na wyjaśnieniu oznaczeń na opakowaniach oraz jak czytać etykiety by nie dać się złapać w pułapkę. Pokazuje też, jaki wpływ na nasze zwyczaje nawykowe mają reklamy. Obnaża, jaki budżet jest na to przeznaczany. Np. McDonald’s wydaje na reklamę trzy razy więcej niż wszyscy na świecie producenci owoców, warzyw, wody mineralnej i mleka razem wzięci. M.in. dlatego autorka sugeruje, aby nie oglądać reklam w telewizji przed i podczas posiłków.
Książka „Jedz inaczej. Dlaczego jemy to, co jemy” to cenne źródło wiedzy dla każdego z nas. Również dla tych, którzy odchudzać się nie zamierzają (to o mnie ;)), a chcą być świadomi sztuczek marketingowych, którym jesteśmy poddawani każdego dnia.
Jedz inaczej. Dlaczego jemy to, co jemy
Leanne Cooper
Wydawnictwo Znak Literanova
Kraków, 2016
cena: 34,90 zł